במכון בינה ודעת מבית הרופאים מודיעין תמצאו את אנשי במקצוע הטובים ביותר בתחום את הכלים המקצועיים והטובים ביותר לאבחון וטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.

 

כל המאבחנים הדידקטיים במכון הינם בעלי תואר שני בלקויות למידה ובעלי ניסיון רב באבחונים ובטיפולים בלקויות למידה והפרעות קשב בילדים ובמבוגרים.

לפסיכולוגים במכון יש ניסיון רב במסגרות החינוכיות באבחון ילדים ומבוגרים ובהדרכת הורים.

כלי האבחון הם הכלים המקצועיים ביותר המאושרים ע"י משרד החינוך.

 

אבחונים דידקטיים 

 

אבחון דידקטי כללי בעברית 

אבחון זה משמש כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. מטרת האבחון היא בחינת מוקדי הקושי הלימודיים ומתן המלצות לדרכי התערבות וקבלת התאמות ע"פ דרישות משרד החינוך.

האבחון בודק יכולות קוגניטיביות: תהליכי חשיבה, תהליכים של עיבוד מיד חזותי ומרחבי ,תפקודי זיכרון, תפקודי קשב והתארגנות.כמו כן נבדקות מיומנויות הלמידה: כישורי הקריאה, הבנת הנקרא, הבעה והכתיבה בעברית.

 

אבחון דידקטי במתמטיקה 

מטרת האבחון היא בחינת מוקדי קושי העומדים בבסיס החשיבה המתמטית. האבחון מתמקד בבדיקת יכולות החשיבה המתמטית, רמת הידע ביסודות המתמטיקה, בביצוע חישובים ובהבנה מרחבית, בהתאם לנדרש בקבוצת הגיל. אבחון זה נערך בהמשך לאבחון דידקטי כללי.

 

אבחון דידקטי באנגלית

האבחון בודק את השפעת לקות הלמידה על לימוד שפה שנייה. האבחון מיועד לתלמידים החשים קשיים בלימוד השפה האנגלית. אבחון זה בודק את רמת הידע, אוצר – המילים וכישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה באנגלית, בהתאם לנדרש בקבוצת הגיל.אבחון זה נערך בהמשך לאבחון דידקטי כללי.

 

אבחון לבדיקת מוכנות לכיתה א'  

מטרת האבחון הינה בדיקת הבשלות לרכישת מיומנויות הקריאה, הבנת הנקרא, הכתיבה והחשבון בקצב הנדרש בבית הספר, והמלצה על התערבות מתאימה לקראת הלימודים. 

האבחון בודק יכולות קוגניטיביות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות), יכולות גרפו-מוטוריות ותפיסה חשבונית בהתאם לנדרש מקבוצת הגיל. אבחון זה ייערך במשולב עם אבחון פסיכולוגי אובפני עצמו, בהתאם לקשיים המדווחים.

 

אבחונים פסיכולוגיים 

 

אבחון פסיכולוגי מורחב 

מטרת האבחון הנה הערכת הפוטנציאל האינטלקטואלי, ובדיקת השפעות רגשיות וקוגניטיביות על תהליכי למידה. האבחון כולל הערכת מנת משכל, ובדיקה מפורטת של התפקוד הרגשי.

 

אבחון פסיכו-דידקטי (אבחון פסיכולוגי במשולב עם אבחון דידקטי)

האבחון המשלב את ממצאי האבחון הדידקטי וממצאי האבחון הפסיכולוגי.האבחון בודק את התפקודים הקוגניטיביים והן את ההשפעות הרגשיות על הלמידה ומאפשר תמונה רחבה של מקור הקשיים ודרכי התערבות מתאימות. כמו כן האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ"י דרישות משרד החינוך.

 

אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז 

 

ראיון מקיף

מפגש עם איש צוות מומחה, המתקיים לאחר מילוי שאלונים מפורטים. בתהליך זה נאסף מידע מקיף לגבי הקרע הלימודי, הפסיכולוגי והפיזיולוגי של הפונה.

 

בדיקות קשב ממחושבת 

בדיקה המשמשת ככלי עזר לאיתור הפרעות קשב וריכוז. במידה ואותרה בעיית קשב וריכוז בשלב בראשון של המבדק, ניתן להשתמש בבדיקה זו להערכת יעילות הטיפול התרופתי.

 

מבחן MOXO

מטרתו של המבחן ה – MOXO  הוא לאבחן הפרעות קשב כגון: היפראקטיביות, קשב ואימפולסיביות, כאשר כל אחד מהמרכיבים הללו מאובחן בנפרד. המבחן הוא מבחן ממוחשב המותאם לגילוי של הנבדק. המבחן נותן תמונת מצב מדויקת של הפרעות הקשב הקיימות אצל הנבדק ולפיכך לתכנן את המשך הטיפול.

 

מבחן BRC

אבחון ממוחשב אשר נועד לספק מידע אובייקטיבי ומהימן של תפקודים הקוגניטיביים. הדוחות המתקבלים מציגים את הפרופיל הקוגניטיבי הכולל של הנבדק. האבחון מסייע במתן אבחנה מדויקת של הפרעת הקשב ותומך בקבלת החלטות לגבי האבחון וטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

 

הדרכת הורים וטיפול 

 

הדרכת הורים עם מאבחן/נת דידקטי/ת 

מטרת שיחת הייעוץ היא לאפשר לפונה ו/או לבני משפחתו להסתייע במאבחן/נת דידקטי/ת להתייעצות בנושאים שונים הנוגעים לתפקוד בתחום הלימודי, התעסוקתי והיומיומי.פונה שעבר אבחון דידקטי יכול להתייעץ בהרחבה גם באשר לבניית תכנית התערבות מתאימה, לדיאלוג עם גורמים רלוונטיים (כגון: מוסדות חינוך, מקום עבודה וכד'). השירותניתן לכל פונה, שלא בכפוף לקיום אבחון דידקטי.

 

שיחת ייעוץ עם פסיכולג/ית  

מטרת שיחת הייעוץ היא לאפשר לפונה ו/או לבני משפחתו להסתייע בפסיכולוג לשם הרחבת ההבנה באשר להשפעות של גורמים רגשיים על התפקוד בתחומי הלימודים, החברה והתעסוקה. השירות ניתן גם למי שלא עבר אבחון בפסיכולוגי.

 

הוראה מתקנת

ההוראה המתקנת מכוונת לצורכי התלמיד, שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו על פי רמתו השכלית, הרגשית או התקשורתית ואיננו עומד בנורמת ההישגים הלימודיים בכיתתו, עקב קשייו הייחודיים. הוראה זו מתקנת שגיאות בדרכי פעולתו הנוכחית של תלמיד מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו. קבלת הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד ולהוביל לשיפור משמעותי בהישגים אקדיים. ההוראה נעשית בשיעורים פרטניים או בקבוצות קטנות מאוד (2-3 ילדים).

 

אסטרטגיות למידה 

אסטרטגיות למידה מתייחסות לכלים ודרכי הפעולה שאותן מאמץ התלמיד במטרה להבין וללמוד חומר חדש, להכין מטלה או ללמוד למבחן. אסטרטגיות למידה יעילות יכולות להוביל לשיפור משמעותי בהישגים אקדמיים. במסגרת זו יינתנו שערים פרטניים או קורס שמטרתם לפתח ולשפר מיומנויות של ארגון הסביבה הלימודית, סיכום החומר הנלמד, הכנת שיעורי בית ועבודות, למידה לקראת בחינה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב וניהול זמן.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות למזכירות בית הרופאים בטלפון: 077-2299000